|
|
|
"emmeles" |
|
ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ - POLITICAL
DIALOGUE |
|
12 Ιουλίου 2001 |
ΕΚΔΟΤΗΣ: ΧΡΗΣΤΟΣ Ζ. ΚΑΡΑΝΙΚΑΣ |
|
Ίσως είναι υπερβολικό αυτό
που σας ζητούμε! Αλλά, είμαστε εφημερίδα και πρέπει να
κυκλοφορήσουμε και πάλι. Λυπούμεθα πάρα πολύ για την τόση σοβαρή
ενόχληση που σας έχουμε προκαλέσει, άν και το λάθος δεν ήταν
προσωπικώς δικό μας. Προτιμούμε να μας απορρίψετε, αφού μας
διαβάσετε. (X.Z.Κ. τηλ. 017229547) |
|
Τα προβλήματα των εκδοτών |
Οι εκδότες, του εντύπου
και του ηλεκτρονικού τύπου, αντιμετωπίζουν τον τελευταίο καιρό
τα πιο σοβαρά οικονομικά προβλήματα της τελευταίας εικοσαετίας·
σε μεγάλο βαθμό είναι θύματα του Χρηματιστηρίου, προ
παντός εκείνοι που είχαν περάσει την πύλη της Σοφοκλέους.
Στήριξαν τις μετοχές τους προεκλογικά, κατόπιν εντολής
από του Μαξίμου, αλλά είχαν αποδυθεί πολλοί στην άντληση
τεραστίων κεφαλαίων από τράπεζες, όταν οι τιμές των
μετοχών μεσουρανούσαν· τώρα καλούνται να καλύψουν τις
εγγυήσεις με το ένα δέκατο και πάνω της αξίας
της μετοχής τους. Στρέφονται προς τον «προστάτη» τους
και τον «προστατευομένο» τους, αλλά επί ματαίω· δεν
είναι εύκολη η συμπαράσταση, και μάλιστα υπό τας σημερινάς
πολιτικάς συνθήκας. |
|
|
Δημοσιονομική πειθαρχία |
Το κύριο συμπέρασμα της τελευταίας συνόδου της ΕΚΟΦΙΝ, του Συμβουλίου
των Υπουργών Οικονομικών της Ευρωπαϊκής Ενώσεως, είναι η διασφάλιση
της δημοσιονομικής πειθαρχίας· ο Έλληνας
υπουργός υπέστη τη σκληρή κριτική, όχι μόνο των ομολόγων του
αλλά και του αρμοδίου επιτρόπου. Το βασικό πρόβλημα της ελληνικής
οικονομίας είναι η πλήρης κατάρρευση των προβλέψεων του προϋπολογισμού
-σε βαθμό που είναι ζήτημα άν μπορούμε να μιλάμε για προϋπολογισμό -
με την εκτίναξη των δαπανών και τη καταβύθιση των εσόδων·
είναι η πρώτη φορά που οι Ευρωπαίοι μίλησαν με τόσο αυστηρό τρόπο.
Όσο και άν δεν υπάρχει κοινή φορολογική πολιτική, ο έμμεσος έλεγχος,
μέσω των επιτοκίων και του ενιαίου νομίσματος, δεν είναι
αμελητέος· βραχυχρονίως οι συνέπειες είναι, η ομολογία
της αποτυχίας της οικονομικής πολιτικής. |
|
|
Το ακροατήριο |
Προσέχουν στο Μέγαρο Μαξίμου, το πού θα εμφανισθεί ο πρωθυπουργός,
ώστε να μην υποστεί τις γνωστές αποδοκιμασίες στα μνημόσυνα, στις
καλλιτεχνικές εκδηλώσεις· επιλέγουν ακροατήριο επιστημόνων,
σοβαρών προσώπων που δεν έχουν σχέση με τον «αχάριστο» χύδην
όχλο, που «δεν ξέρει» να τιμά τον κ. Κ. Σημίτη. Οι αντιδράσεις
αυτές του κόσμου έχουν δώσει λαβή στην έκρηξη και των στελεχών
στις συνάξεις τους, όπως στη συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής·
οι παλιοί κομματικοί, που έχουν αλωνίσει τα πεζοδρόμια και τις
επαρχιακές πόλεις, γνωρίζουν πολύ καλά ότι, το λαϊκό αισθητήριο είναι
αλάνθαστο. Προτιμούν να ανταποκρίνονται προς το αισθητήριο αυτό,
παρά προς την ηγεσία, όταν μάλιστα αυτή κωφεύει στα σήμαντρα·
για το λόγο αυτό και τα κομματικά στελέχη διαφοροποιούνται. |
|
|
|
Οι ρίζες μας |
Στη μητρόπολη Ελλάδα, η επίσημη πολιτική αποβλέπει στην πλήρη
αποκοπή του Ελληνισμού από τις ρίζες του, όπως συστηματικά
γίνεται αυτό από τα αρμόδια υπουργεία Παιδείας και Πολιτισμού·
αμφότερα υπηρετούν τη σύγχρονη αμερικανική κουλτούρα, με το σκληρό
ροκ και τη βία, τα ναρκωτικά και την αποβλάκωση. Στην
περιφερειακή μας Κύπρο, θαυμάζει κανείς την τιμή και το σεβασμό
που αποδίδουν στις ελληνικές ρίζες· η επέτειος
της θυσίας του Αρχιεπισκόπου Κυπριανού το 1821, κατά την
επανάσταση και στη μεγαλόνησο, εορτάσθηκε με μνημόσυνο, θεατρικές
παραστάσεις, ομιλίες. Ένα ήταν το χαρακτηριστικό στοιχείο τους: ο Ελληνοκεντρισμός,
ο οποίος είναι η φιλοσοφία του κοσμοπολιτισμού·
είναι και η μόνη διαχρονική απάντηση στη χυδαία και βάρβαρη παγκοσμιοποίηση. |
|
|
Η αρμονία του ανθρώπου |
Ο τίτλος της ιστοσελίδος είναι εμμελής. Γιατί αυτό,
θα διερωτούνται οι περισσότεροι αναγνώστες, όσοι έχουν την
περιέργεια και το κουράγιο να μας αναζητήσουν και να μας διαβάσουν.
Εμμελές, είναι το ουδέτερο του επιθέτου εμμελής,
η οποία είναι σύνθετη λέξη από το ουσιαστικό μέλος,
από την οποία παράγεται και η λέξη μελωδία και την
πρόθεση εν· σημαίνει αυτόν που έχει την αίσθηση
του μέλους, αυτόν που εκφράζει ως ήθος και ως καθημερινή πολιτική
πρακτική την αρμονία του μέλους. Η εμμέλεια είναι το
ουσιαστικό και εννοεί την ιδιότητα της αισθήσεως της μουσικής
αρμονίας, όχι μόνο ως μουσική αλλά και ως πολιτική πρακτική.
Δηλαδή, το εμμελές, το ουδέτερον σημαίνει την κατηγορία
αυτή της εμμελείας· η ακμή της αμέσου δημοκρατίας,
η φιλοσοφία, αλλά κυρίως η τραγωδία ήκμασαν την εποχή της
εμμελείας, και για το λόγο αυτό και η τραγική όρχησις
ελέγετο εμμελής όρχησις.
Το επαναλαμβάνουμε για τους νέους αναγνώστες. |
|
|
|
Πενία των αρχομένων |
Η μία πτυχή της πολιτικής των τυράννων είναι η εξαθλίωση
του λαού, ο οποίος ασχολείται με την καθημερινή επιβίωση και δεν
έχει χρόνο για την πολιτική και την ανατροπή της τυραννίας·
η άλλη πτυχή είναι, η κατασκευή μεγάλων, επιβλητικών έργων, όπως
είναι οι πυραμίδες στην Αίγυπτο, τα αναθήματα των Κυψελιδών
στην Κόρινθο, του Ολυμπιείου από τους Πεισιστρατίδας στην
Αθήνα, του Πολυκράτους τα έργα στη Σάμο, «παράδειγμα
δε τούτου αί τε πυραμίδες αι περί Αίγυπτον και τα αναθήματα των Κυψελιδών και
του Ολυμπιείου η οικοδόμησις υπό των Πεισιστρατιδών, και των περί Σάμον, έργα
Πολυκράτεια». Έναν στόχο υπηρετούν τα έργα αυτά, την ασχολία και την πενία
των αρχομένων, «πάντα γαρ ταύτα δύνανται ταυτόν, ασχολίαν και πενίαν των
αρχομένων», συμπεραίνει ο Αριστοτέλης· στις μέρες
μας δεν γίνεται αποδεκτό, επειδή στις τελέτες οι ελεύθεροι πολίτες αποδοκιμάζουν
τον πρωθυπουργό, όταν τον εντοπίσουν. |
|
|
Ασκήσεις επί χάρτου |
Η ψηφοφορία στην Κοινβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας
ήταν το ευχάριστο και ενδιαφέρον θέμα των τελευταίων ημερών στην
αξιωματική αντιπολίτευση· το απήλαυσαν περισσότερο
οι εκλεχθέντες, λιγότερο οι απωλέσαντες. Το γεγονός είναι ότι
ο κ. Κ. Καραμανλής πέτυχε, μεσούντος του Θέρους, να έχει
στην πρωτεύουσα και σε κατάσταση ετοιμοπόλεμη όλους του
τους βουλευτές και τα περισσότερα στελέχη·
μάλλον ήταν αυτό που τον ενδιέφερε κατά κύριο λόγο. Οι νέοι επικεφαλής
των διαφόρων τμημάτων αποκλείεται να χαρούν τις θέσεις πάνω από ελάχιστους
μήνες· στη Ρηγίλλης πιστεύουν ότι επίκεινται πολιτικές
εξελίξεις, και μάλιστα με ταχύ ρυθμό, τις οποίες πρέπει να είναι
έτοιμοι να τις υποδεχθούν. Το ίδιο πιστεύουν και οι περισσότεροι παλαιοί
βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος και για το λόγο αυτό έχουν πολλαπλασιάσει
τις επισκέψεις τους στα χωριά τους και τις εκδηλώσεις στην Αθήνα
και στις πρωτεύουσες των νομών. Αδιάψευστο αισθητήριο! |
|
|
|
Η ψηφιακή εποχή |
Μεταπολεμικά, με την Ευρώπη
και την Ιαπωνία σε ερείπια, το δολλάριο
είχε επιβληθεί ως διεθνές νόμισμα εκφράζον την οικονομική
παντοδυναμία και πολιτική κυριαρχία της Αμερικής·
όταν μετά από δύο δεκαετίες συντελέσθηκαν το «γερμανικό»
και «ιαπωνικό» θαύμα», η αμερικανική οικονομία
αντιμετώπισε σοβαρές δυσκολίες· χρειάσθηκαν πολύμοχθες
διαπραγμαεύσεις για την αποδοχή του νέου διεθνούς νομισματικού
συστήματος, το οποίο προϋποθέτει την κυριαρχία, πολιτική
και οικονομική των Ηνωμένων Πολιτειών. Αυτή η
κυριαρχία αμφισβητείται από τρεις παράγοντες:
οικονομικώς, η Αμερική έγινε χώρα μονοκαλλιεργείας
με εξαγωγές κυρίως γεωργικών προϊόντων και όπλων·
πολιτικώς, η κυριαρχία της δεσμεύεται από την αδυναμία
της να θυσιάσει τα παιδιά της για την προάσπιση της
ηγεμονίας, κάτι το αδιανόητο σε όποια αυτοκρατορία·
θεσμικώς, οι ΗΠΑ υπηρετούν τις συνθήκες του βιομηχανικού
συστήματος, με τον συγκεντρωτισμό του στις επιχειρήσεις
και στις υπηρεσίες. Η ψηφιακή εποχή απαιτεί και
προϋποθέτει αυτονομία και ελευθερία πρωτοβουλιών.
|
|
|
Οι εκθέσεις των ξένων |
«Έξις δευτέρα φύσις», έλεγον οι αρχαίοι ημών πρόγονοι·
αυτό έχει συμβεί με τις διαδοχικές κυβερνήσεις της τελευταίας εικοσαετίας.
Για οποιοδήποτε πρόβλημα, αναθέταμε τη μελέτη του σε κάποιους
ξένους οίκους, οι οποίοι και παρουσίαζαν το πόρισμά τους·
το άν αυτοί είχαν πατήσει ποτέ Ελλάδα, το άν είχαμε ως λαός
κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως όλοι οι λαοί, αυτό
δεν εξετάσθηκε ποτέ. Όλα θυσιάζονταν στην ισοπέδωση και στην εξαθλίωση
της ξενοδούλου μιμήσεως και της παγκοσμιοποιήσεως·
αυτό το πληρώσαμε πολύ ακριβά με το ασφαλιστικό, με άλλες
περιπτώσεις, το πληρώνουμε χειρότερα με τη συνειδητή αγνόηση
των υπηρεσιών μας από την επίσημη κυβέρνηση, την ελληνική
υποτίθεται. Τώρα την πληρώνουμε και στο Χρηματιστήριο·
οι ίδιοι ξένοι που προέβλεπαν άνοδο, προβλέπουν πτώση. Μα, άν
ήταν ικανοί να κάνουν προβλέψεις, γιατί δεν κάνουν για τη δική τους,
την αμερικανική οικονομία.. Η δουλικότης, η αισχίστη κακοδαιμονία.
|
|
|
|
|
Η αγορά κεφαλαίου |
Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει στο πού θα καταλήξει το Χρηματιστήριο,
μετά τη συνεχή πτώση των τελευταίων ημερών· στην εποχή
της πληροφορικής και των διαδικτύων το χρηματιστήριο είναι
ο βασικός παράγων μετασχηματισμού της οικονομίας όλων των χωρών,
και κυρίως όσων συμμετέχουν σε ευρύτερες κοινότητες, όπως εμείς στην
Ευρωπαϊκή Ένωση. Αλλά, ο θεσμός αυτός προϋποθέτει και απαιτεί
θεσμικές μεταρρυθμίσεις και αναδιάρθρωση της οικονομίας, ώστε
να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της νέας εποχής·
η σημερινή κυβέρνηση αδυνατεί να ανταποκριθεί στις αλλαγές αυτές,
επειδή είναι δέσμια των κρατικοδιαίτων και των μηχανισμών εξαρτήσεως
από «άλλους». Στην πράξη της λείπει η δυνατότης δράσεως και παρεμβάσεων
στην οικονομία, εκτός από τους διορισμούς και την προαγωγή των «ημετέρων».
Μόνο πολιτική είναι η λύση του προβλήματος. |
|
|
Οι ¶γιοι Τόποι |
Από την επισημοποίηση του Χριστιανισμού, επί Μεγάλου Κωνσταντίνου,
στους Αγίους Τόπους το ελληνικό στοιχείο και η ελληνική γλώσσα
είχαν υπό την εποπτεία τους τα ιερά της θρησκείας·
επί Τουρκοκρατίας, το 1672, χάρις στον Μεγάλο Δραγουμάνο Παναγιωτάκη
Νικούτσιο, η Υψηλή Πύλη ανέθεσε και πάλι στην Ορθόδοξη Εκκλησία
τη διακονία των Ιερών Τόπων, παρά τις έντονες πιέσεις της Αυστρίας
και της Γαλλίας, των μεγάλων δυνάμεων της Ευρώπης τότε. Στις μέρες
μας η ισραηλινή κυβέρνηση μιμείται τη δόξα των Οθωμανών Τούρκων
και παρενέβη, με ωμό τρόπο, στην εκλογή του νέου πατριάρχου, διαγράφοντας
πέντε από τους υποψηφίους μητροπολίτας, επικαλούμενη δικούς της
νόμους. Η ολοκληρωτική αυτή νοοτροπία δεν ευνοεί το Τελ Αβίβ,
άν και η Αθήνα δεν αντέδρασε, όπως όφειλε. Δειλία αδικαιολόγητη. |
|
|
|
Ο διάλογος |
Ο τύπος στην εποχή μας, έντυπος
και ηλεκτρονικός έχει πάρει άλλη μορφή, με τα μέσα μαζικής επικοινωνίας,
με τα μεγάλα συμφέροντα και τις τεράστιες δαπάνες για την λειτουργία
οποιουδήποτε μέσου. Η επανασταση, όμως, της πληροφορικης
και τα διαδίκτυα προσφέρουν και κάτι άλλο: την δυνατότητα κάποιου
να χρησιμοποιήσει τη νέα τεχνική και να έρθει σε επαφή με άλλους,
με τους συμπολίτες του, με τους συνανθρώπους του, με σκοπό να ανταλλάξει
απόψεις. Απευθύνεται το "Εμμελές" προς εκείνους που
αισθάνονται την ανάγκη του διαλόγου, της ανταλλαγής απόψεων,
της συζητήσεως, όσοι παίζοντας στο διαδίκτυο μας συναντήσουν, διαβάσουν
κάτι, προβληματιστούν για κάτι άλλο, έχουν κάτι να συμπληρώσουν, να
προσθέσουν. Χαρά μας ο διάλογος αυτός, ο ήρεμος και δημιουργικός
διάλογος, για τα τόσα που μας απασχολούν, τα σοβαρά και τα αμελητέα,
τα πιο όμορφα ίσως.
Αυτή είναι η ισηγορία, αυτή είναι η θετικη πλευρά της νέας
τεχνολογίας, η οποία διευκολύνει κυρίως τα μεγάλα και οργανωμένα συμφέροντα,
με τις τηλεοράσεις, τα ραδιόφωνα, τις εφημερίδες και τα περιοδικά.
Εμείς δεν έχουμε τίποτε· μια μικρή σελίδα στο διαδίκτυο
και την καλή μας διάθεση. Ελπίδα μας η ανταπόκριση, ο διάλογος.
Διότι η νέα τεχνολογία έχει και αυτό το πλεονέκτημα, του αμέσου
και ζωντανού διαλόγου· με ένα κλίκ και ανοίγεις τη σελίδα,
με ένα άλλο στέλνεις την άποψή σου, τη διαβάζει ο άλλος. Ελάχιστα
μέσα χρειάζονται. Ένα απαιτείται, η άσκησή μας και πάλι στον ήρεμο
και ζωντανό λόγο, στην ισηγορία. Είναι λίγο δύσκολο στα πρώτα
βήματα, αλλά η κατάκτησή του μας προσφέρει έναν άλλον κόσμο, τον
κόσμο της εποχής μας. |
|
|
|
Το "Εμμελές",
καθημερινή εφημερίδα πολιτικού σχολιασμού,
κυκλοφορεί από τη Δευτέρα έως και την Παρασκευή. Το Σαββατοκύριακο
είναι δικό σας |
|
|
|
|
|
Παρακαλούνται όσοι από τους αναγνώστες
κοπιάσουν μπροστά σε αυτή τη σελίδα και έχουν την καλή διάθεση να συμμετάσχουν
στο διάλογο, οι συνεργασίες που θα στέλνουν να τηρούν με θρησκευτική ευλάβεια
τη σελιδοποίηση. Ήτοι να είναι μεγέθους 200, 140, 120 και 90 περίπου λέξεων.
Θα μας διευκολύνετε πάρα πολύ στη σελιδοποίηση και θα μας απαλλάξετε από
το ανίερο καθήκον της περικοπής των κειμένων. Ευχαριστούμε. |
Μπορείτε να στείλετε τις συνεργασίες
σας στην ηλεκτρονική διεύθυνση: emmeles@emmeles.gr
& karanikas@emmeles.gr |
|
|