"emmeles"

ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ - POLITICAL DIALOGUE
 
23 Ιουλίου 2001
ΕΚΔΟΤΗΣ: ΧΡΗΣΤΟΣ Ζ. ΚΑΡΑΝΙΚΑΣ
 
Αρκετά σας έχουμε κουράσει και σας έχουμε περιπλέξει με τις περιπέτειές μας. Καιρός είναι να ξεκουραστούμε όλοι μας· να πάμε διακοπές και να αφεθούμε στην ηρεμία και την περισυλλογή. Κλείνουμε στις 27 Ιουλίου και τα ξαναλέμε στις 27 Αυγούστου. Καλές διακοπές.
 
Η άλλη εποχή χάραξε για την ανθρωπότητα
Όσα συνέβησαν αυτές τις μέρες στη Γένοβα δείχνουν ένα και μόνο πράγμα: η ανθρωπότης έχει αλλάξει εποχή· κάτι νέο γεννήθηκε στο μεγαλύτερο ιταλικό λιμάνι. Ο νεκρός, οι εκατοντάδες τραυματίες, η τυφλή αστυνομική βία, η στάση της κυβερνήσεως παρουσίασαν το συνηθισμένο πρόσωπο της παγκοσμιοποιήσεως· όλα υποτάσσονται στη λογική της υποταγής, όπως την έχουμε γνωρίσει την τελευταία δεκαετία και μας την έχει επιβάλει το αμερικανικό πρότυπο. Από την άλλη πλευρά, μαζικές διαδηλώσεις εκατοντάδων χιλιάδων για την προστασία του πλανήτου μας, κατά των κοινωνικών διακρίσεων, κατά της ωμής βίας, κατά της ισοπεδώσεως της προσωπικότητος εκάστου· η παραδοσιακή αριστερά δεν αρκεί. Κάτι άλλο αναδύεται.
 
Η πορεία προς εκλογάς

Η αίσθηση ότι η λύση του πολιτικού προβλήματος είναι μία, η προσφυγή στις κάλπες, είναι γενική· ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολιτεύσεως, τόσο λακωνικός ως προς το θέμα αυτό επειδή κατά το Σύνταγμα της χώρας η αρμοδιότης ανήκει, αποκλειστικά και μόνο, στον πρωθυπουργό, προέβλεψε με έμφαση και σιγουριά ότι σε λίγους μήνες θα οδηγηθούμε σε εκλογές. Πολλά κορυφαία στελέχη του κυβερνώντος κόμματος, έχουν ζητήσει την προσφυγή στο λαό και όχι στα κομματικά συνέδρια· περισσότεροι σύντροφοί τους πιστεύουν ότι, όπως εξελίσσονται οι εσωκομματικές διεργασίες, ο πρωθυπουργός χάνει, με απόλυτη βεβαιότητα, την πλειοψηφία στο συνέδριο. ¶ρα, ισχυρίζονται όσοι γνωρίζουν την ψυχολογία του πρωθυπουργού, θα προτιμήσει πάλι τη φυγή από την ήττα· οπότε και πάλι οι κάλπες έχουν το λόγο. 

 
Η επέτειος
Η δημοκρατία μας γιορτάζει σήμερα την εικοστή έβδομη επέτειο από την αποκατάστασή της, μετά τη θλιβερή επταετή τυραννία· από πλευράς λειτουργίας των δημοκρατικών θεσμών η περίοδος αυτή είναι η πιο μακρά στη νεώτερη ιστορία μας. Πρέπει, όμως, να γίνει μία σαφής διάκριση· οι δημοκρατικοί θεσμοί κρίνονται ως την ικανότητά τους του να αντιμετωπίσουν τις όποιες κρίσεις αναφύονται, αυτό το επιβεβαίωσαν. ¶λλο είναι το άν η όποια κυβέρνηση  σέβεται τους δημοκρατικούς θεσμούς· η έλλειψη σεβασμού δεν σημαίνει και κατάργηση των θεσμών, αλλά απουσία ευαισθησίας από τους ασκούντες την εξουσία. Και αυτό είναι το πιο επικίνδυνο για τη δημοκρατία· δεν είναι απαραίτητο πάντοτε να φέρουμε στα όρια αντοχής τις δημοκρατικές λειτουργίες. Αυτό είναι το πιο επικίνδυνο με τη σημερινή κυβέρνηση.
 
Ο ηρωικός πατέρας
Ο Κρητικός πατέρας, ο οποίος παρέδωσε στην εισαγγελία τον ναρκομανή γιό του, αποτελεί παράδειγμα προς μίμησιν όλων· ζούσε ένα δράμα στο σπίτι του επί χρόνια, από τότε που ενεπλάκη το παιδί στη μάστιγα. Γνώριζε πολύ καλά, ότι αυτό θα κατέληγε σε τραγωδία· απόφυγε την απόκρυψή του, την κοινωνική του απομόνωση και προκάλεσε αυτός την τραγωδία, την επιτάχυνε. Δεν είναι καθόλου εύκολο πράγμα, η παράδοση του γιού απ’  τον πατέρα, είναι επική πράξις· ελπίζει ότι αυτό, ίσως αφυπνίσει την κοινωνία, ώστε να πιέσει την πολιτεία για να λάβει μέτρα κατά των εμπόρων ναρκωτικών, να ανάλβει τις ευθύνες της,  να έρθει η κάθαρση για τη χώρα. Η πολιτεία οφείλει να ξυπνήσει.
 
Η αρμονία του ανθρώπου

Ο τίτλος της ιστοσελίδος είναι εμμελής. Γιατί αυτό, θα διερωτούνται οι περισσότεροι αναγνώστες, όσοι έχουν την περιέργεια και το κουράγιο να μας αναζητήσουν και να μας διαβάσουν. Εμμελές, είναι το ουδέτερο του επιθέτου εμμελής, η οποία είναι σύνθετη λέξη από το ουσιαστικό μέλος, από την οποία παράγεται και η λέξη μελωδία και την πρόθεση εν· σημαίνει αυτόν που έχει την αίσθηση του μέλους, αυτόν που εκφράζει ως ήθος και ως καθημερινή πολιτική πρακτική την αρμονία του μέλους. Η εμμέλεια είναι το ουσιαστικό και εννοεί την ιδιότητα της αισθήσεως της μουσικής αρμονίας, όχι μόνο ως μουσική αλλά και ως πολιτική πρακτική. Δηλαδή, το εμμελές, το ουδέτερον σημαίνει την κατηγορία αυτή της εμμελείας· η ακμή της αμέσου δημοκρατίας, η φιλοσοφία, αλλά κυρίως η τραγωδία ήκμασαν την εποχή της εμμελείας, και για το λόγο αυτό και η τραγική όρχησις ελέγετο εμμελής όρχησις.

Το επαναλαμβάνουμε για τους νέους αναγνώστες.
 
Η έντονος αποδοκιμασία
Τα γεγονότα στη Γένοβα θύμισαν την έκρηξη της ελληνικής επαναστάσεως· στις 22 Φεβρουαρίου 1821, όταν ο Αλέξανδρος Υψηλάντης διέβαινε τον Προύθο και εισερχόταν στη Μολδαβία, κηρύσσοντας την ελληνική επανάσταση, στο Λάϋβαχ της Βορείου Ιτάλιας, τότε υπό αυστριακή κατοχή, συνέρχονταν οι βασιλείς ή οι εκπρόσωποι της Ιεράς Συμμαχίας· κάτι αντίστοιχο με τη σύνοδο των Οκτώ. Τα κύρια προβλήματα ήταν οι επαναστάσεις στην Ισπανία, Πεδεμόντιο, Νεάπολη· ο Ρώσσος αυτοκράτωρ αποκήρυξε αμέσως τον αρχηγό της επαναστάσεως Αλέξανδρο Υψηλάντη, τον ένδοξο στρατηγό του, και την ίδια την επανάσταση. Δεν επέτυχε όμως πολλά: «η έντονος αύτη αποδοκιμασία και πάσα άλλη τοιαύτη, δεν ήρκουν όπως ανακόψουν την πρόοδο της επαναστάσεως», γράφει ο Ιωάννης Καποδίστριας, υπουργός Εξωτερικών τότε του τσάρου Αλεξάνδρου. Κάτι περισσότερο, η ελληνική επανάσταση πρόσφερε την αφορμή για το πρώτο μεγάλο διεθνές κίνημα των λαών· οι Φιλέλληνες ήρθαν και αγωνίσθηκαν στην Ελλάδα.
 
Σύγκριση με το γαλλικό Μάη
Μεταπολεμικά η ανθρωπότης γνώρισε λίγες εκρήξεις, εξεγέρσεις στο Ανατολικό Βερολίνο, Βαρσοβία, Βουδαπέστη, ¶νοιξη της Πράγας -που όλες υπέστησαν κάποια μείωση της αξίας των, λόγω του ψυχρού πολέμου-, το γαλλικό Μάη και το αντιπολεμικό κίνημα στην Αμερική· σε όλες αυτές τις εκρήξεις, οι διαδηλώσεις ήταν μαζικές και εκρηκτικές, αλλά και οι νεκροί προέρχονταν από στρατεύματα κατοχής, όπως έγινε στις πρώην κομμουνστικές χώρες από το σοβιετικό στρατό. Μόνο στην Αμερική υπήρχαν νεκροί, και πολλοί μάλιστα, από τις δυνάμεις καταστολής· αυτό το κίνημα κρατάει τους Αμερικανούς μακρυά από επεμβάσεις σε ξένες χώρες. Ο γαλλικός Μάης, κατά το δίμηνο της εξεγέρσεως, δεν είχε ούτε έναν νεκρό, και ήταν οι συγκρούσεις πολλές και οι διαδηλώσεις μαζικώτατες· στη Γένοβα συνέβησαν δύο νέα πράγματα: από την πρώτη μέρα υπήρξαν νεκροί. Οι διαδηλωτές προέρχονταν από όλες τις χώρες της Ευρώπης και του κόσμου.
 
Η νέα έκρηξη
Όταν πριν από δύο χρόνια, έγιναν τα επειδόσια στο Σηάττλ, ελάχιστοι πίστεψαν ότι αυτά αποτελούσαν -παρά τον εκρηκτικό τους χαρακτήρα- την αρχή μιάς άλλης εποχής· ακολούθησαν άλλα στην Ουάσιγκτον, Πράγα, Βρυξέλλες και Γκόττεμπουγρκ με σταδιακώς αυξανόμενη συμμετοχή και ένταση. Η Γένοβα είναι κάτι άλλο σε δύο επίπεδα: στο πρώτο η μαζική συμμετοχή εκατοντάδων χιλιάδων, όλων  των κομματικών αποχρώσεων, κατά την παραδοσιακή κατάταξη· η αποδοκιμασία της κρατικής βίας από τον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας κ. Κ. Καραμανλή και η αποδοχή πολλών αιτημάτων των διαδηλωτών, είναι χαρακτηριστική. Στο δεύτερο, είναι η βία της κυβερνήσεως Μπερλουσκόνι· η παγκοσμιοποίηση, με τη μορφή που τη γνωρίζουμε, δεν πρόκειται να εγκαταληφθεί από τους υποστηρικτές της. Σε αυτό απέβλεπαν τα κατασταλτικά μέτρα και οι δηλώσεις του Ιταλού πρωθυπουργού για το νεκρό συμπολίτη του· στην  επόμενη «συνάντηση» των Οκτώ οι συγκρούσεις προμηνύονται ακόμη πιο σκληρές.
 
Η σωτηρία του πλανήτου
Τις ίδιες μέρες που συνέρχονταν στη Γέβονα οι Οκτώ, στη Βόννη η σύνοδος όλων των χωρών του κόσμου για την καταπολέμηση του φαινομένου του θερμοκηπίου συνεχιζόταν σε επίπεδο υπουργών· οι αντιτιθέμενοι στη Διεθνή Σύμβαση του Κυότο, για τον περιορισμό των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακος, είναι δύο: οι ΗΠΑ, που ευθύνονται για το ένα τρίτο έως τέταρτο των εκπομπών και η Ιαπωνία, που είναι η δεύτερη σε εκπομπές. Από τη δική τους πλευρά, έχουν απόλυτο δίκαιο· οποιοσδήποτε περιορισμός των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακος, προϋποθέτει και συνεπάγεται άλλη κοινωνική και οικονομική δομή, νοοτροπία και ήθος. Η επανάσταση της πληροφορικής, τα διαδίκτυα φέρουν ριζικές αλλαγές στην εποχή μας, τις οποίες αδυνατούν να κατανοήσουν ή επιθυμούν να αποκρύψουν οι υπέρμαχοι της παγκοσμιοποιήσεως· οι αλλαγές που φέρουν στην κοινωνία ανατρέπουν άρδην το υπάρχον σύστημα. Το κρίσιμο θέμα είναι ακριβώς αυτό.
 
 
Η τουρκική στάση
Η αμερικανική κυβέρνηση εμφανίζεται απρόθυμη για παρεμβάσεις στη διεθνή σκηνή, με το ρόλο της του παγκόσμιου χωροφύλακα· το δείχνει με τη στάση της στα Βαλκάνια, στην  Παλαιστίνη. Παρόμοιο γίνεται και με την Τουρκία πιέζοντας την ¶γκυρα να αποδεχθεί τον διακοινοτικό διάλογο στην Κύπρο στα πλαίσια του ΟΗΕ και αρνούμενη στον κ. Ντενκτάς επίσκεψη στην Ουάσιγκτον· οι Τούρκοι στρατηγοί φαίνεται ότι έδωσαν εντολή και εκών άκων ο Τουρκοκύπριος ηγέτης εμφανίζεται πρόθυμος για διάλογο. Από την άλλη πλευρά, όμως, με την ευκαιρία της επειτείου της εισβολής, τα στρατεύματα κατοχής έχουν αναδιαταχθεί και έχουν λάβει προκεχωρημένες θέσεις· προετοιμάζονται φαίνεται. Στην Αθήνα η επέτειος της εισβολής πέρασε απαραητήτηρη, η αλλαγή στη στάση των ΗΠΑ, αλλά οι αναδιατάξεις των τουρκικών στρατευμάτων κατεγράφησαν;
 
Η ατέρμων διελκυστίς
Οι διαπραγματεύσεις για την ειρηνική ρύθμιση του προβλήματος των Σκοπίων, διεκόπησαν για άλλη μία φορά· σφοδρές συγκρούσεις έχουν αρχίσει έξω από το Τέτοβο, μεταξύ των κυβερνητικών δυνάμεων και των ενόπλων Αλβανών. Οι δύο πλευρές έχουν θέσει όρους απαραδέκτους που δεν είναι δυνατόν να γεφυρωθούν· η ανοικτή πληγή που λέγεται Βαλκανική θα συνεχίσει να αιμοραγεί, όπως δείχνουν τα πράγματα. Οι ασκοί του Αιόλου που έχουν ανοίξει με τη διάλυση της παλαιάς Γιουγκοσλαβίας είναι πολύ δύσκολο να τεθούν υπό έλεγχο· ο νέος πρωθυπουργός της Βουλγαρίας, τέως  βασιλεύς της χώρας, Συμεών δεν έχει άλλη πολιτική να ακολουθήσει από τη στροφή προς τον εθνικισμό. Τα προβλήματα της χώρας είναι πάρα πολλά, με ελάχιστες τις δυνατότητες εκ μέρους του.
 
Ο διάλογος
Ο τύπος στην εποχή μας, έντυπος και ηλεκτρονικός έχει πάρει άλλη μορφή, με τα μέσα μαζικής επικοινωνίας, με τα μεγάλα συμφέροντα και τις τεράστιες δαπάνες για την λειτουργία οποιουδήποτε μέσου. Η επανασταση, όμως, της πληροφορικης και τα διαδίκτυα προσφέρουν και κάτι άλλο: την δυνατότητα κάποιου να χρησιμοποιήσει τη νέα τεχνική και να έρθει σε επαφή με άλλους, με τους συμπολίτες του, με τους συνανθρώπους του, με σκοπό να ανταλλάξει απόψεις. Απευθύνεται το "Εμμελές" προς εκείνους που αισθάνονται την ανάγκη του διαλόγου, της ανταλλαγής απόψεων, της συζητήσεως, όσοι παίζοντας στο διαδίκτυο μας συναντήσουν, διαβάσουν κάτι, προβληματιστούν για κάτι άλλο, έχουν κάτι να συμπληρώσουν, να προσθέσουν. Χαρά μας ο διάλογος αυτός, ο ήρεμος και δημιουργικός διάλογος, για τα τόσα που μας απασχολούν, τα σοβαρά και τα αμελητέα, τα πιο όμορφα ίσως.
Αυτή είναι η ισηγορία, αυτή είναι η θετικη πλευρά της νέας τεχνολογίας, η οποία διευκολύνει κυρίως τα μεγάλα και οργανωμένα συμφέροντα, με τις τηλεοράσεις, τα ραδιόφωνα, τις εφημερίδες και τα περιοδικά.
Εμείς δεν έχουμε τίποτε· μια μικρή σελίδα στο διαδίκτυο και την καλή μας διάθεση. Ελπίδα μας η ανταπόκριση, ο διάλογος. Διότι η νέα τεχνολογία έχει και αυτό το πλεονέκτημα, του αμέσου και ζωντανού διαλόγου· με ένα κλίκ και ανοίγεις τη σελίδα, με ένα άλλο στέλνεις την άποψή σου, τη διαβάζει ο άλλος. Ελάχιστα μέσα χρειάζονται. Ένα απαιτείται, η άσκησή μας και πάλι στον ήρεμο και ζωντανό λόγο, στην ισηγορία. Είναι λίγο δύσκολο στα πρώτα βήματα, αλλά η κατάκτησή του μας προσφέρει έναν άλλον κόσμο, τον κόσμο της εποχής μας.
 

Το "Εμμελές", καθημερινή εφημερίδα πολιτικού σχολιασμού, κυκλοφορεί από τη Δευτέρα έως και την Παρασκευή. Το Σαββατοκύριακο είναι δικό σας

 

Παρακαλούνται όσοι από τους αναγνώστες κοπιάσουν μπροστά σε αυτή τη σελίδα και έχουν την καλή διάθεση να συμμετάσχουν στο διάλογο, οι συνεργασίες που θα στέλνουν να τηρούν με θρησκευτική ευλάβεια τη σελιδοποίηση. Ήτοι να είναι μεγέθους 200, 140, 120 και 90 περίπου λέξεων. Θα μας διευκολύνετε πάρα πολύ στη σελιδοποίηση και θα μας απαλλάξετε από το ανίερο καθήκον της περικοπής των κειμένων. Ευχαριστούμε.
Μπορείτε να στείλετε τις συνεργασίες σας στην ηλεκτρονική διεύθυνση: emmeles@emmeles.gr & karanikas@emmeles.gr