|
|
|
"emmeles" |
|
ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ - POLITICAL
DIALOGUE |
|
26 Ιουλίου 2001 |
ΕΚΔΟΤΗΣ: ΧΡΗΣΤΟΣ Ζ. ΚΑΡΑΝΙΚΑΣ |
|
Αρκετά σας έχουμε κουράσει
και σας έχουμε περιπλέξει με τις περιπέτειές μας. Καιρός είναι να
ξεκουραστούμε όλοι μας· να πάμε διακοπές και να αφεθούμε στην
ηρεμία και την περισυλλογή. Κλείνουμε στις 27 Ιουλίου
και τα ξαναλέμε στις 27 Αυγούστου. Καλές διακοπές. |
|
Οι επισημάνσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας |
Στην επέτειο της αποκαταστάσεως
της δημοκρατίας, και κατά το χαιρετισμό του πριν από
την επίσημη δεξίωση στο Προεδρικό Μέγαρο, ο ρυθμιστής
του πολιτεύματος προέβη στις πλέον βαρυσήμαντες επισημάνσεις
από την ανάληψη των καθηκόντων του· ο κ. Κ. Στεφανόπουλος
τόνισε ότι δεν πρέπει να εκμεταλλεύονται τις αδυναμίες
του Συντάγματος στις μέρες αυτές. Σαφείς οι λόγοι και
σαφέστεροι οι αποδέκτες· δεν είναι δυνατόν ο
πρωθυπουργός να επικαλείται τις εκ του καταστατικού χάρτου
αρμοδιότητές του και να αρνείται να προχωρήσει σε πολιτικές
λύσεις. Στον πόλεμο με τους εκδότες, στις συγκρούσεις
των επιγόνων, προστίθενται και τα εθνικά θέματα·
τα τελευταία έχει υπ’ όψιν του Πρόεδρος
της Δημοκρατίας και προβαίνει στις προειδοποιήσεις του.
Η Ελλάς θα ζήσει |
|
|
Αγεφύρωτο το χάσμα |
Οι καταγγελίες της σκοπιανής κυβερνήσεως εναντίον του ΝΑΤΟ, ότι
αυτό υποθάλπει τους ενόπλους Αλβανούς, θέτει άλλες διαστάσεις
στο πρόβλημα και προσδίδει άλλες προεκτάσεις στην αναταραχή στη Βαλκανική·
δηλαδή, οι κύριοι διαμεσολαβητές κατηγορούνται από την επίσημη πλευρά
ότι τάσσονται υπέρ των εισβολέων. Το ερώτημα που γεννάται: πώς θα συνεχισθούν
οι διαμεσολαβητικές προσπάθειες; ¶γνωστο· το μόνο
βέβαιο είναι ότι οι συγκρούσεις κλιμακώνονται με πολλούς νεκρούς
και με τη συμμετοχή απλών πολιτών. Στα πλαίσια αυτά, Σλάβοι διαδηλωτές
βεβήλωσαν και πάλι την ελληνική σημαία· «λογικό» είναι
αυτό, όταν είμαστε απόντες από τα διαδραματιζόμενα και μόνο δίδουμε την
αίσθηση του Νατοϊκού προτεκτοράτου. Το πρόβλημα δεν είναι μόνο
η ελληνική μειονότητα στα Σκόπια, αλλά και η ηρεμία στην
περιοχή. Αυτά αγνοεί η κυβέρνηση.
|
|
|
Η λογική του Κονδύλη |
ΗΌταν ο στρατηγός Γεώργιος
Κονδύλης είχε γίνει, στην περίοδο του Μεοσπολέμου,
πρωθυπουργός, αντιβασιλεύς, η χώρα, ως συνήθως,
αντιμετώπιζε οξύτατο οικονομικό πρόβλημα· τα δημόσια
έσοδα ήταν ανύπαρκτα, με τα πραξικοπήματα, και οι
δαπάνες τεράστιες. Ρώτησε ο στρατηγός τους οικονομικούς
υπουργούς πώς θα αντιμετωπίσουν το πρόβλημα·
του είπαν με τρεις τρόπους: με την έκδοση χαρτονομίσματος,
με το διεθνή δανεισμό και την επιβολή φόρων. Ο
στρατηγός απέκλεισε τον δεύτερο και τον τρίτο
και γιατί κανένας δεν μας δάνειζε και γιατί ενδιαφερόταν
για το λαό· απέμεινε η έκδοση χαρτονομίσματος.
Του είπαν ότι θα η αύξηση του κυκλοφορούντος χρήματος
θα προκαλέσει πληθωριστικές πιέσεις: «Μά, εμείς δεν
θα το πούμε σε κανέναν!» απαντά. Το ίδιο κάνει και ο υψιτενής
υπουργός Εθνικής Οικονομίας |
|
|
|
Τα μετά τη Βόννη |
Η επομένη της συμφωνίας ως προς το Πρωτόκολλον του Κυότο για
την προστασία της γης από το φαινόμενο του θερμοκηπίου, είναι
διαφορετική από την προηγουμένη· χάρις στην εμμονή
των Ευρωπαίων, στην οποία έλαμψε η ελληνική απουσία, το Πρωτόκολλο
έγινε δεκτό με την υπογραφή και της Ιαπωνίας. Τα συμπεράσματα
που τίθενται είναι δύο: το πώς θα εφαρμοσθεί, όταν δεν το έχει υπογράψει
η Αμερική που εκπέμπει το ένα τέταρτο έως ένα τρίτο του
διοξειδίου του άνθρακος και η ισχυρά παρουσία των Ευρωπαίων.
Είναι η πρώτη φορά που τίθεται το πρόβλημα της διαφοροποιήσεως
της επικυριάρχου δυνάμεως από διεθνή συνθήκη·
θυμίζει την Ιταλία στην Κοινωνία των Εθνών και τις συνέπειές της.
Μπορεί η Ευρώπη να αναπληρώσει;. |
|
|
Η αρμονία του ανθρώπου |
Ο τίτλος της ιστοσελίδος είναι εμμελής. Γιατί αυτό,
θα διερωτούνται οι περισσότεροι αναγνώστες, όσοι έχουν την
περιέργεια και το κουράγιο να μας αναζητήσουν και να μας διαβάσουν.
Εμμελές, είναι το ουδέτερο του επιθέτου εμμελής,
η οποία είναι σύνθετη λέξη από το ουσιαστικό μέλος,
από την οποία παράγεται και η λέξη μελωδία και την
πρόθεση εν· σημαίνει αυτόν που έχει την αίσθηση
του μέλους, αυτόν που εκφράζει ως ήθος και ως καθημερινή πολιτική
πρακτική την αρμονία του μέλους. Η εμμέλεια είναι το
ουσιαστικό και εννοεί την ιδιότητα της αισθήσεως της μουσικής
αρμονίας, όχι μόνο ως μουσική αλλά και ως πολιτική πρακτική.
Δηλαδή, το εμμελές, το ουδέτερον σημαίνει την κατηγορία
αυτή της εμμελείας· η ακμή της αμέσου δημοκρατίας,
η φιλοσοφία, αλλά κυρίως η τραγωδία ήκμασαν την εποχή της
εμμελείας, και για το λόγο αυτό και η τραγική όρχησις
ελέγετο εμμελής όρχησις.
Το επαναλαμβάνουμε για τους νέους αναγνώστες. |
|
|
|
Της κοινής σωτηρίας |
Όταν ο Ισοκράτης στο μοναδικό «πανηγυρικό» του προβαίνει στην
αναφορά στους Μηδικούς πολέμους, υπογραμμίζει τη γενναιότητα των
Ελλήνων, το θάρρος των απέναντι στους βαρβάρους·
δεν υποκύψαμε οι Έλληνες στους βαρβάρους ως δούλοι παρακαλώντας
τους, αλλά για την κοινή σωτηρία μας ομονοούντες, ο καθένας πρωτοστατών
στην ενότητα αυτή, επιδιδόμασταν στην ευγενή άμιλλα·
«ουδ’ επί δουλεία τη των Ελλήνων τον βάρβαρον θεραπεύοντες, αλλά
περί μεν της κοινής σωτηρίας ομονοούντες, οπότεροι δε ταύτης αίτιοι γενήσονται,
περί τούτου ποιούμενοι την άμιλλαν». Ο φιλόσοφος έχει πλήρη συναίσθηση
των λόγων του· λίγα χρόνια πριν οι Λακεδαιμόνιοι είχαν
συνάψει την περιβόητη Ανταλκίδειο ειρήνη με τους Πέρσες και απεδέχθησαν
στην πράξη, την επικυριαρχία του Μεγάλου Βασιλέως στα ελληνικά
πράγματα. Αυτό εννοεί, με το «επί δουλεία τη των Ελλήνων τον βάρβαρον
θεραπεύοντες»· τα ίδια θα έγραφε σήμερα, άν έβλεπε τη
στάση μας στα γεγονότα στη Βαλκανική. |
|
|
Οι μυστικές υπηρεσίες |
Ο ρόλος των ελληνικών μυστικών υπηρεσιών, κατά τα γεγονότα της
Γένοβας, εξακολουθεί να απασχολεί την επικαιρότητα·
η κυβέρνηση επιμένει να διαψεύδει τα περί παραδόσεως στους Ιταλούς
ονομάτων Ελλήνων πολιτών που θα πήγαιναν στο ιταλικό λιμάνι. Όπως
γίνεται συνήθως σε όλα τα καθεστώτα, δημοκρατικά ή μή·
κανένα δεν ομολογεί τις πράξεις των μυστικών του υπηρεσιών.
Οι πληροφορίες , όμως, επιβεβαιώνουν την αγαστή συνεργασία των ελληνικών
και των ιταλικών μυστικών υπηρεσιών με την επίβλεψη των αμερικανικών·
αυτή είναι η αλήθεια, όπως αποδεικνύεται από τα δημοσιεύματα του ελληνικού
και ιταλικού τύπου. Το πρόβλημα που τίθεται δεν είναι το άν
εδόθησαν ή όχι ονόματα Ελληνών πολιτών, αλλά το έως πού φθάνει η
«προσαρμογή» των ελληνικών μυστικών υπηρεσιών προς τις επιταγές
των Αμερικανών· όσο το λαϊκό κίνημα ανδρώνεται,
και πράγματι ανδρώνεται, τόσο και οι κατασταλτικές δυνάμεις θα πολλαπλασιάζουν
τα καταπιεστικά τους μέτρα. |
|
|
|
Δέσμιοι της οικονομίας |
Η αντιπυραυλική ασπίδα δεν αποβλέπει καθόλου σχεδόν στην άμυνα
της Αμερικής, αφού από κανέναν δεν απειλείται και η μόνη ανεξάρτητη
πυρηνική δύναμη που μπορεί να την πλήξει είναι το Ισραήλ, το πυρηνικό
οπλοστάσιο του οποίου έχουν φτάξει οι Αμερικανοί·
ο σκοπός, λοιπόν, του αμυντικού συστήματος δεν είναι στρατιωτικός
αλλά οικονομικός. Η αμερικανική οικονομία στηρίζεται κυρίως στην
πολεμική της βιομηχανία, η οποία και συντηρεί τους άλλους βιομηχανικούς
κλάδους· οι εξαγωγές της όμως τα τελευταία χρόνια
έχουν μειωθεί αισθητά, λόγω του ανταγωνισμού από τη Ρωσσία
και τις άλλες χώρες· οι άλλοι βιομηχανικοί κλάδοι
υστερούν σημαντικά έναντι του ανταγωνισμού των Ιαπώνων και των
Ευρωπαίων. Μοναδική διέξοδος για την αναζωογόνηση
της πολεμικής βιομηχανίας είναι οι κρατικές προμήθειες·
αυτός είναι ο σκοπός της αντιπυραυλικής ασπίδος. Διαφορετικά η κρίση
που θα πλήξει την Αμερική δεν είναι βέβαιο ότι θα ελεγχθεί·
οικονομικό το πρόβλημα. |
|
|
Δέσμιοι της λογικής των |
Οι διαδηλώσεις στη Γένοβα, έδωσαν άλλη προοπτική στο κίνημα
αμφισβητήσεως της παγκοσμιοποιήσεως· στο πολύμορφο
και πολυμερές αυτό κίνημα ο καθένας έδιδε την ερμηνεία του:
οι παραδοσιακοί αριστεροί την ιδεολογία τους, οι αναρχικοί
τις βίαιες αντιδράσεις, οι αμφισβητίες τον σκεπτικισμό
τους απέναντι στο θεωρητικό κενό της εποχής μας. Το θετικό όλων
αυτών είναι ότι, οι διαφοροποιήσεις τους δεν τους εμποδίζουν στην έκφραση
της δυναμικής πολιτικής των παρουσίας· συνέχεια
θα έχουμε στην Ουάσιγκτον με μαζικές διαδηλώσεις επί μία εβδομάδα,
28 Σεπτεμβρίου έως 4 Οκτωβρίου, με κύριο συντονιστή το Μέτωπο
για τα δικαιώματα των Αμερικανών εγχρώμων. Το πρόβλημα εντοπίζεται στη
φιλοσοφική του θεώρηση· έθεσαν κάποιους δημοκρατικούς
όρους, κομμένους και ραμμένους στα μέτρα τους, και επιδιώκουν την
επιβολή τους και δια της βίας. Εκείνο που αλλάζει είναι η λογική
προσέγγιση των πραγμάτων· αυτό αδυνατούν να κατανοήσουν
οι ασκούντες την εξουσία. |
|
|
|
|
Τα γεύματα των επιγόνων |
Τελικά επιβεβαιώνεται η προσέγγιση των πρώτων στις προτιμήσεις
του κοινού ως διαδόχων του πρωθυπουργού· ο
υπουργός Εξωτερικών επισκέφθηκε το Πεντάγωνο και παρακάθισε σε
γεύμα που του παρέθεσε ο συνάδελφός του υπουργός Εθνικής Αμύνης.
Μετά το γεύμα επανέλαβε το τετριμμένο, ότι στηρίζει τον πρωθυπουργό
ως πρόεδρο στο συνέδριο· αυτά για κυβερνητική προβολή.
Υπογράμμισε, όμως, ότι πρέπει να διαμορφωθεί νέα δυναμική και για την
παράταξη· αυτό αποτελεί πάρθιο βέλος για τον
πρωθυπουργό. Το Μέγαρο Μαξίμου έχει δώσει τη γραμμή: η
όλη κριτική να εστιάζεται στο κατά πόσο θα υπάρξει ή όχι άλλη υποψηφιότης·
κάτι το αυτονόητο, αφού κανείς δεν έχει αμφισβητήσει τη θέση του
προέδρου. Την πολιτική έχουν αμφισβητήσει οι εσωκομματικοί
αντίπαλοι. Σε αυτούς προσχωρεί ο γόνος Παπανδρέου. |
|
|
Νέα διαφοροποίηση |
Η υπουργός Εσωτερικών, μετά τη συνάντησή της με τον πρωθυπουργό,
έκανε δηλώσεις με αμφιλεγόμενο περιεχόμενο: επέμεινε ότι δεν υπάρχει
θέμα προέδρου στο συνέδριο, προσθέτοντας ότι η πολιτική σύνθεση
θα κριθεί, αλλά και διαβεβαίωσε την κοινή γνώμη ότι θα ριφθεί άπλετο
φως στο ζήτημα της συνεργασίας των ελληνικών με τις ιταλικές
μυστικές υπηρεσίες. Έτσι διαφοροποιήθηκε από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο
ο οποίος, προσπάθησε επί ματαίω να μετατρέψει το θέμα σε διακομματικό
συγκρούσεως με τη Νέα Δημοκρατία· το θέμα, όμως,
το έχει αποκαλύψει γνωστό δημοσιογραφικό συγκρότημα, έως προσφάτως
το κύριο στήριγμα του Μεγάρου Μαξίμου με τη συμμετοχή στελεχών
του στον πρωινό καφέ. Η υπουργός Εσωτερικών είναι η μετά τον πρωθυπουργό
στην κυβερνητική ιεραρχία και η αναπληρώνουσα αυτόν στα των μυστικών
υπηρεσιών.
|
|
|
|
Ο διάλογος |
Ο τύπος στην εποχή μας, έντυπος
και ηλεκτρονικός έχει πάρει άλλη μορφή, με τα μέσα μαζικής επικοινωνίας,
με τα μεγάλα συμφέροντα και τις τεράστιες δαπάνες για την λειτουργία
οποιουδήποτε μέσου. Η επανασταση, όμως, της πληροφορικης
και τα διαδίκτυα προσφέρουν και κάτι άλλο: την δυνατότητα κάποιου
να χρησιμοποιήσει τη νέα τεχνική και να έρθει σε επαφή με άλλους,
με τους συμπολίτες του, με τους συνανθρώπους του, με σκοπό να ανταλλάξει
απόψεις. Απευθύνεται το "Εμμελές" προς εκείνους που
αισθάνονται την ανάγκη του διαλόγου, της ανταλλαγής απόψεων,
της συζητήσεως, όσοι παίζοντας στο διαδίκτυο μας συναντήσουν, διαβάσουν
κάτι, προβληματιστούν για κάτι άλλο, έχουν κάτι να συμπληρώσουν, να
προσθέσουν. Χαρά μας ο διάλογος αυτός, ο ήρεμος και δημιουργικός
διάλογος, για τα τόσα που μας απασχολούν, τα σοβαρά και τα αμελητέα,
τα πιο όμορφα ίσως.
Αυτή είναι η ισηγορία, αυτή είναι η θετικη πλευρά της νέας
τεχνολογίας, η οποία διευκολύνει κυρίως τα μεγάλα και οργανωμένα συμφέροντα,
με τις τηλεοράσεις, τα ραδιόφωνα, τις εφημερίδες και τα περιοδικά.
Εμείς δεν έχουμε τίποτε· μια μικρή σελίδα στο διαδίκτυο
και την καλή μας διάθεση. Ελπίδα μας η ανταπόκριση, ο διάλογος.
Διότι η νέα τεχνολογία έχει και αυτό το πλεονέκτημα, του αμέσου
και ζωντανού διαλόγου· με ένα κλίκ και ανοίγεις τη σελίδα,
με ένα άλλο στέλνεις την άποψή σου, τη διαβάζει ο άλλος. Ελάχιστα
μέσα χρειάζονται. Ένα απαιτείται, η άσκησή μας και πάλι στον ήρεμο
και ζωντανό λόγο, στην ισηγορία. Είναι λίγο δύσκολο στα πρώτα
βήματα, αλλά η κατάκτησή του μας προσφέρει έναν άλλον κόσμο, τον
κόσμο της εποχής μας. |
|
|
|
Το "Εμμελές",
καθημερινή εφημερίδα πολιτικού σχολιασμού,
κυκλοφορεί από τη Δευτέρα έως και την Παρασκευή. Το Σαββατοκύριακο
είναι δικό σας |
|
|
|
|
|
Παρακαλούνται όσοι από τους αναγνώστες
κοπιάσουν μπροστά σε αυτή τη σελίδα και έχουν την καλή διάθεση να συμμετάσχουν
στο διάλογο, οι συνεργασίες που θα στέλνουν να τηρούν με θρησκευτική ευλάβεια
τη σελιδοποίηση. Ήτοι να είναι μεγέθους 200, 140, 120 και 90 περίπου λέξεων.
Θα μας διευκολύνετε πάρα πολύ στη σελιδοποίηση και θα μας απαλλάξετε από
το ανίερο καθήκον της περικοπής των κειμένων. Ευχαριστούμε. |
Μπορείτε να στείλετε τις συνεργασίες
σας στην ηλεκτρονική διεύθυνση: emmeles@emmeles.gr
& karanikas@emmeles.gr |
|
|