|
|
|
"emmeles" |
|
ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ - POLITICAL
DIALOGUE |
|
22 Ιουνίου 2001 |
ΕΚΔΟΤΗΣ: ΧΡΗΣΤΟΣ Ζ. ΚΑΡΑΝΙΚΑΣ |
|
Οι σχέσεις με τον τύπο |
Το βαρύ πυροβολικό στην προπαγάνδα της ήταν για την κυβέρνηση
ο έλεγχος του τύπου, εντύπου και ηλεκτρονικού· η ομοιομορφία
στην παρουσίαση των γεγονότων ήταν κάτι το απολύτως βαρετό τα τελευταία
χρόνια και αυτός ήταν ο κύριος λόγος της πτώσεως των «πωλήσεων»
του τύπου. Το αποτέλεσμα είναι τα οικονομικά προβλήματα να οξυνθούν
σε βαθμό επικίνδυνο για τις περισσότερες επιχειρήσεις·
τα «πολιτικά» και οι μιμήσεις του αμερικανικού τρόπου ζωής
δεν πείθουν, ή μάλλον απωθούν. Το χειρότερο είναι ότι οι εκδότες
στρέφονται τώρα προς την κυβέρνηση και εκλιπαρούν ή απειλούν·
το πιο δύσκολο και πιο δυσεπίλυτο πρόβλημα για το Μέγαρο Μαξίμου. |
|
|
Φυγή ή εκβιασμός |
Το χαρακτήρα της φυγής προς τα εμπρός προσπάθησε να προσδώσει ο πρωθυπουργός
στην πρότασή του στο Εκτελεστικό Γραφείο για τη σύγκληση του συνεδρίου
του κόμματος τον Οκτώβριο, αντί για το Μάρτιο·
περισσότερο, όμως, έχει το χαρακτήρα του εκβιασμού: οι φωνές διαμαρτυρίας
για το αδιέξοδο στο οποίο έχει οδηγηθεί η χώρα και τη χρεωκοπία
της κυβερνήσεως είναι παραπάνω από έντονες στο κυβερνητικό
στρατόπεδο. Αυτό φόβισε περισσότερο τον πρωθυπουργό·
ελπίζει τώρα, ότι ασχολούμενα τα στελέχη του με το συνέδριο, θα
πάψουν να ασκούν κριτική εις βάρος του. Μάλλον ευσεβείς πόθοι·
το συνέδριο ενός κόμματος έχει σημασία, όταν το κόμμα έχει
προοπτική. Και εκείνο που αμφισβητείται, από την πλειοψηφία των
βουλευτών και στελεχών του ΠΑΣΟΚ, είναι η προοπτική του
κόμματος, με την παραμονή της κυβερνήσεως στην εξουσία.
Το γνωρίζει αυτό και γι’ αυτό επετέθη κατά του τύπου. Τη
φίμωση επιζητεί. |
|
|
Η λειψυδρία |
Οι αγρότες του νομού Καρδίτσης πρόλαβαν και κατέλαβαν τη λίμνη
του Ταυρωπού στα ¶γραφα, ώστε να μην μεταφέρεται νερό στο
νομό Λαρίσης· στην πράξη εκμεταλλεύονται την προνομιακή
τους θέση: είναι κοντά στο βουνό, από όπου έρχεται το νερό και αρνούνται
να επιτρέψουν την άρδευση των άλλων περιοχών. ¶ρα, όσοι είχαν
την ατυχία να κατοικήσουν σε χαμηλότερες περιοχές είναι
καταδικασμένοι σε θάνατο! Όλα αυτά δεν είναι συνέπεια της λειψυδρίας
και της αλλαγής του κλίματος στη γή·
τα φαινόμενα είναι γνωστά και αναμενόμενα. Έπρεπε το ελληνικό
κράτος να τα είχε προβλέψει· εκεί δίπλα βρίσκεται το
φράγμα του Σμοκόβου· είναι έτοιμο, εδώ
και είκοσι χρόνια, και για μερικά δισεκατομμύρια δεν γεμίζει ο
ταμιευτήρας. Στο ποσό αυτό κάνει οικονομία η κυβέρνηση
και αφήνει τους αγρότες να πεθαίνουν· επειδή, σε
θάνατο καταδικάζονται οι αγρότες της Λαρίσης, άν δεν πάει
νερό από τον Ταυρωπό. |
|
|
|
Οι υπεκφυγές |
Οι συγκρούσεις επαναλαμβάνονται στην Παλαιστίνη, κυρίως από την
πλευρά των απλών Ισραηλινών και του ισραηλινού στρατού εναντίον
μεμονωμένων Αράβων· οι συναντήσεις για την
επανάληψη των ειρηνευτικών συνομιλιών με την παρέμβαση των Αμερικανών
και των Ευρωπαίων φαίνεται ότι δεν αποδίδουν. Οι όροι για τη διακοπή
του εποικισμού της δυτικής όχθης δεν είναι εύκολο να επιβληθούν
στους Ισραηλινούς· αυτή, όμως, είναι και η αιτία
των νέων συγκρούσεων. Αλλά, οι έποικοι αυτοί είναι και οι
ψηφοφόροι του Ισραηλινού πρωθυπουργού· πολύ
δύσκολο είναι να τους ελέγξει. Αυτό είναι και το κρίσιμο πρόβλημα.
Είναι το πρόβλημα της δομής της εξουσίας στο κράτος του Ισραήλ.
Δύσκολα αυτοκτονούν οι ασκούντες την εξουσία. |
|
|
Η αρμονία του ανθρώπου |
Ο τίτλος της ιστοσελίδος είναι εμμελής. Γιατί αυτό,
θα διερωτούνται οι περισσότεροι αναγνώστες, όσοι έχουν την
περιέργεια και το κουράγιο να μας αναζητήσουν και να μας διαβάσουν.
Εμμελές, είναι το ουδέτερο του επιθέτου εμμελής,
η οποία είναι σύνθετη λέξη από το ουσιαστικό μέλος,
από την οποία παράγεται και η λέξη μελωδία και την
πρόθεση εν· σημαίνει αυτόν που έχει την αίσθηση
του μέλους, αυτόν που εκφράζει ως ήθος και ως καθημερινή πολιτική
πρακτική την αρμονία του μέλους. Η εμμέλεια είναι το
ουσιαστικό και εννοεί την ιδιότητα της αισθήσεως της μουσικής
αρμονίας, όχι μόνο ως μουσική αλλά και ως πολιτική πρακτική.
Δηλαδή, το εμμελές, το ουδέτερον σημαίνει την κατηγορία
αυτή της εμμελείας· η ακμή της αμέσου δημοκρατίας,
η φιλοσοφία, αλλά κυρίως η τραγωδία ήκμασαν την εποχή της
εμμελείας, και για το λόγο αυτό και η τραγική όρχησις
ελέγετο εμμελής όρχησις.
Το επαναλαμβάνουμε για τους νέους αναγνώστες. |
|
|
|
Σφόδρα εμμελώς |
Το «Συμπόσιον» ή «Κρονία», είναι το σατιρικό δράμα του
αυτοκράτορος Ιουλιανού· εγράφη, αμέσως μόλις
εισήλθε στην πρωτεύουσα την Κωνσταντινούπολη, το Δεκέμβριο του
361 μ. Χ., στα πλαίσια παραδοσιακής τελετής προς τιμήν των θεών·
ο πρώτος των Νεοελλήνων, θέτει ενώπιον των θεών, ελληνικών
και ρωμαϊκών, το ποιός ηγέτης τους ήταν ο καλύτερος και ποιός
τρόπος διακυβερνήσεως άριστος. Ο πολιτικός φιλόσοφος δείχνει,
εμφανέστατα την προτίμησή του προς τους Έλληνες· στην
αρχή του αγώνος, της εξετάσεως όλων των βασιλέων και στρατηγών
από τους θεούς, ο Ζεύς δίδει την εντολήν, ότι «εδόκει πάσιν
η τοιαύτη σφόδρα εμμελώς έχειν εξέτασις». Το αντελήφθησαν όλοι ότι
η εξέταση αυτή έπρεπε να γίνει σφόδρα εμμελώς· δηλαδή
με απόλυτο σεβασμό προς τους κανόνες της δημοκρατικής αξιολογήσεως
θα γινόταν η εξέταση. Αυτή ήταν η ρητή εντολή του πατρός των θεών
και των ανθρώπων· στο τέλος, ο αγώνας εκρίθη μεταξύ
του Αλεξάνδρου και του Ιουλίου Καίσαρος. Οι θεοί εψήφισαν
υπέρ του Μακεδόνος βασιλέως, και ο αγγελιοφόρος των θεών Ερμής,
ανακοίνωσε το αποτέλεσμα: «το πάντα νικάν», ο Αλέξανδρος. Την
εμμελήν εξέτασιν προσβάλλουν οι παραστάσεις στο Ηρώδειο και στον
Ολύμπιο Δία. |
|
|
Η διαφήμιση |
Οι προτάσεις διαφόρων, ευρωβουλευτών κυρίως, ως προς την τελετουργία
στην εκκλησία, στη θρησκεία απλώνεται τον τελευταίο καιρό·
είτε αυτό αφορά το άβατον του Αγίου Όρους είτε τη θέση της γυναίκας
στην εκκλησιαστική ιεραρχία. Απλή είναι η ερμηνεία·
δόθηκε, για λόγους πολιτικής και με άνωθεν εντολή, προβολή από
όλα τα μέσα μαζικής επικοινωνίας παρέμβαση κυρίας τινος για το άβατον
και μουσικοσυνθέτης και ευρωβουλευτής εμιμήθη την δόξαν
της. Γνωρίζουν όλοι πάρα πολύ καλά, ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει, δεν
μπορεί να έχει και είναι ολοκληρωτισμός το να έχει αρμοδιότητα
σε θέματα θρησκείας· την θρησκευτική πίστη,
την αποδέχεται κανείς ή δεν την αποδέχεται. ¶ν έχει διαφωνία αλλάζει θρησκεία·
γίνεται Αγγλικανός, για παράδειγμα, και προσπαθεί να πείσει τους
συμπολίτες του να ασπασθούν τη νέα θρησκεία του. Η τεράστια
πλειοψηφία των Ελλήνων έχει αποδεχθεί την Ορθοδοξία σταδιακά
τα χίλια επτακόσια τελευταία χρόνια. |
|
|
|
Οι ημέτεροι |
Νέες ενισχύσεις προτίθεται να δώσει στην Ολυμπιακή Αεροπορία
η κυβέρνηση· μέσα στο χρόνο συνολικά δίδονται
έως τις μέρες αυτές περίπου 33 δις, με τη δικαιολογία της μεταφοράς
της στο νέο αεροδρόμιο· όλα αυτά, με σκοπό να παρακαμφθούν
οι κοινοτικοί κανονισμοί που απαγορεύουν την κρατική επιδότηση.
Το πρόβλημα είναι πιο πολύπλοκο· οι προσφορές
για την εξαγορά του κρατικού αερομεφορέα μας δεν είναι ικανοποιητικές·
τα οικονομικά της εταιρείας πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο·
οι πολιτικές εξελίξεις είναι χειρότερες και αυτό σημαίνει ότι
αδυνατεί η κυβέρνηση να δυσαρεστήσει τους κρατικοδιαίτους αργοσχόλους
της Ολυμπιακής τους οποίους είναι θα χρειασθεί πάλι στις ερχόμενες,
μάλλον λίαν συντόμως, νέες εκλογές. Αυτά έρχονται τις μέρες που
οι δημοσκοπήσεις, παρά τις εις βάθος αλχημείες, είναι αρνητικές
για τον πρωθυπουργό. Πάει και η προπαγάνδα!
|
|
|
Ο έλεγχος στα Σκόπια |
Αποδεικνύεται ότι οι Αλβανοί δεν είναι και τόσο εύκολο να τεθούν υπό
έλεγχο· αποδειξη είναι οι διεκδικήσεις τις οποίες
προβάλλουν απέναντι στην κυβέρνηση των Σκοπίων: στην πράξη την
υποχρεώνουν να αυτοκαταργηθεί. Γνωρίζουν όλοι ότι το κρατίδιο
αυτό είναι τεχνητό κατασκεύασμα· δεν υπάρχει ενιαίος
λαός, εθνότης να το συγκρατεί και να εμπνέει την ύπαρξή του. Οι
Αλβανοί -και περισσότερο όσοι τους κινούν και τους χρηματοδοτούν-
γνωρίζουν ότι οι προτάσεις τους οδηγούν, στην πράξη, στη διάλυση·
δεν επιδιώκουν αυτό. Αλλά απειλούν τη διάλυση, για να εξασφαλίσουν παραχωρήσεις·
η ικανοποίησή τους ή όχι είναι δευτερεύον θέμα. Γνωρίζουν ότι αυτό δεν
πρόκειται να γίνει. Αλλά κερδίζουν χρόνο και αυτό έχει σημασία·
μόνο η άμεση και αποφασιστική παρέμβαση της διεθνούς κοινότητος
μπορεί να σταματήσει τον κατήφορο. Υπάρχουν κάποιοι που επιδιώκουν
τον πόλεμο στην περιοχή; |
|
|
|
Η θρησκεία |
Οι συγκρούσεις μεταξύ της
προτεσταντικής πλειοψηφίας και των Καθολικών στο
Μπέλφαστ επαναλήφθηκαν με περισσότερη ένταση·
η αφορμή, όπως πάντα, γελοία, η αιτία βαθειά
και ανάγεται στην ίδια τη γένεση αυτής της περιοχής,
τετρακόσια χρόνια περίπου πριν, στην εποχή των μεγάλων θρησκευτικών
πολέμων της Ευρώπης. Αξίζει ιδιαιτέρας προσοχής το
φαινόμενο αυτό· στην πατρίδα του φιλελευθερισμού,
στη Βρεταννία, και σε μία αναπτυγμένη περιοχή
της όπως είναι η Βόρειος Ιρλανδία, τα θρησκευτικά
μίση παραμένουν αναλλοίωτα επί εκατοντάδες χρόνια.
Δηλαδή, η νέα εποχή δεν προσέφερε τίποτε στον άνθρωπο;
Δεν άλλαξε καθόλου ο βιομηχανικός άνθρωπος στην κοιτίδα
της βιομηχανικής κοινωνίας; Η ένταση των τελευταίων
ταραχών μας λέει όχι· οι ρίζες παραμένουν
οι ίδιες. Οι δύο λαοί, άν είναι δύο λαοί, αδυνατούν
να γεφυρώσουν τις διαφορές τους. |
|
|
Το εύκολο θύμα |
Η νέα επίθεση κατά του Ιράκ με τους είκοσι τρεις νεκρούς,
έστω και άν διαψεύδεται από τους Αμερικανούς και τους Βρεταννούς,
πείθει τη διεθνή κοινή γνώμη ότι σε άλλο απέβλεπε·
μετά τις διαδηλώσεις στο Γκόττεμπουργκ και την αποτυχία του Αμερικανού
προέδρου στη Λουμπλιάνα να πείσει ή να φοβίσει τον Ρώσσο πρόεδρο,
έπρεπε κάτι να κάνουν για τον αποπροσανατολισμό της διεθνούς κοινής
γνώμης. Επί μία δεκαετία τώρα το εύκολο θύμα είναι το Ιράκ·
πάντα, όταν βρίσκονται σε δύσκολη θέση, το χρησιμοποιούν ως τη λύση
πρώτης ανάγκης. Το ίδιο, μάλλον, έγινε και τώρα· ακόμη
και άν δεν είναι έτσι, δεν πείθουν καθόλου. Στην πράξη πληρώνουν
την προηγούμενη πολιτική τους· την καλύτεση στήριξη
στο καθεστώς Χουσεϊν έχουν προσφέρει οι Αμερικανοί και οι ¶γγλοι. |
|
|
|
|
Ο διάλογος |
Ο τύπος στην εποχή μας, έντυπος
και ηλεκτρονικός έχει πάρει άλλη μορφή, με τα μέσα μαζικής επικοινωνίας,
με τα μεγάλα συμφέροντα και τις τεράστιες δαπάνες για την λειτουργία
οποιουδήποτε μέσου. Η επανασταση, όμως, της πληροφορικης
και τα διαδίκτυα προσφέρουν και κάτι άλλο: την δυνατότητα κάποιου
να χρησιμοποιήσει τη νέα τεχνική και να έρθει σε επαφή με άλλους,
με τους συμπολίτες του, με τους συνανθρώπους του, με σκοπό να ανταλλάξει
απόψεις. Απευθύνεται το "Εμμελές" προς εκείνους που
αισθάνονται την ανάγκη του διαλόγου, της ανταλλαγής απόψεων,
της συζητήσεως, όσοι παίζοντας στο διαδίκτυο μας συναντήσουν, διαβάσουν
κάτι, προβληματιστούν για κάτι άλλο, έχουν κάτι να συμπληρώσουν, να
προσθέσουν. Χαρά μας ο διάλογος αυτός, ο ήρεμος και δημιουργικός
διάλογος, για τα τόσα που μας απασχολούν, τα σοβαρά και τα αμελητέα,
τα πιο όμορφα ίσως.
Αυτή είναι η ισηγορία, αυτή είναι η θετικη πλευρά της νέας
τεχνολογίας, η οποία διευκολύνει κυρίως τα μεγάλα και οργανωμένα συμφέροντα,
με τις τηλεοράσεις, τα ραδιόφωνα, τις εφημερίδες και τα περιοδικά.
Εμείς δεν έχουμε τίποτε· μια μικρή σελίδα στο διαδίκτυο
και την καλή μας διάθεση. Ελπίδα μας η ανταπόκριση, ο διάλογος.
Διότι η νέα τεχνολογία έχει και αυτό το πλεονέκτημα, του αμέσου
και ζωντανού διαλόγου· με ένα κλίκ και ανοίγεις τη σελίδα,
με ένα άλλο στέλνεις την άποψή σου, τη διαβάζει ο άλλος. Ελάχιστα
μέσα χρειάζονται. Ένα απαιτείται, η άσκησή μας και πάλι στον ήρεμο
και ζωντανό λόγο, στην ισηγορία. Είναι λίγο δύσκολο στα πρώτα
βήματα, αλλά η κατάκτησή του μας προσφέρει έναν άλλον κόσμο, τον
κόσμο της εποχής μας. |
|
|
|
Το "Εμμελές",
καθημερινή εφημερίδα πολιτικού σχολιασμού,
κυκλοφορεί από τη Δευτέρα έως και την Παρασκευή. Το Σαββατοκύριακο
είναι δικό σας |
|
|
|
|
|
Παρακαλούνται όσοι από τους αναγνώστες
κοπιάσουν μπροστά σε αυτή τη σελίδα και έχουν την καλή διάθεση να συμμετάσχουν
στο διάλογο, οι συνεργασίες που θα στέλνουν να τηρούν με θρησκευτική ευλάβεια
τη σελιδοποίηση. Ήτοι να είναι μεγέθους 200, 140, 120 και 90 περίπου λέξεων.
Θα μας διευκολύνετε πάρα πολύ στη σελιδοποίηση και θα μας απαλλάξετε από
το ανίερο καθήκον της περικοπής των κειμένων. Ευχαριστούμε. |
Μπορείτε να στείλετε τις συνεργασίες
σας στην ηλεκτρονική διεύθυνση: emmeles@emmeles.gr
& karanikas@emmeles.gr |
|
|