|
|
|
"emmeles" |
|
ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ - POLITICAL
DIALOGUE |
|
22 Μαϊου 2001 |
ΕΚΔΟΤΗΣ: ΧΡΗΣΤΟΣ Ζ. ΚΑΡΑΝΙΚΑΣ |
|
Η αρμονία του ανθρώπου |
Ο τίτλος της ιστοσελίδος είναι εμμελής.
Γιατί αυτό, θα διερωτούνται οι περισσότεροι αναγνώστες, όσοι έχουν
την περιέργεια και το κουράγιο να μας αναζητήσουν και να μας διαβάσουν.
Εμμελές, είναι το ουδέτερο του επιθέτου εμμελής, η οποία
είναι σύνθετη λέξη από το ουσιαστικό μέλος, από την οποία παράγεται
και η λέξη μελωδία και την πρόθεση εν· σημαίνει
αυτόν που έχει την αίσθηση του μέλους, αυτόν που εκφράζει ως ήθος
και ως καθημερινή πολιτική πρακτική την αρμονία του μέλους. Η εμμέλεια
είναι το ουσιαστικό και εννοεί την ιδιότητα της αισθήσεως της μουσικής
αρμονίας, όχι μόνο ως μουσική αλλά και ως πολιτική πρακτική. Δηλαδή,
το εμμελές, το ουδέτερον σημαίνει την κατηγορία αυτή της εμμελείας·
η ακμή της αμέσου δημοκρατίας, η φιλοσοφία, αλλά κυρίως η τραγωδία
ήκμασαν την εποχή της εμμελείας, και για το λόγο αυτό και η
τραγική όρχησις ελέγετο εμμελής όρχησις. |
|
|
Οι τιμές λιανικής |
Το πρόβλημα του πληθωρισμού γίνεται πολύ πιο σοβαρό, με την άνοδο
των τιμών λιανικής, των τροφίμων και των άλλων ειδών·
είναι η πρώτη φορά, μετά από πολλά χρόνια, που η άνοδος των τιμών δείχνει
ότι είναι εκτός ελέγχου. Δεν είναι μόνο οι τιμές καυσίμων που σημειώνουν
ανεξέλεγκτη άνοδο, αλλά και οι τιμές των άλλων προϊόντων ακολουθούν·
το χειρότερο είναι η αίσθηση ότι έχει χαθεί ο έλεγχος της αγοράς σε όλα τα
είδη. Έως πέρυσι οι έμποροι και οι βιομήχανοι είχαν κρατήσει σε χαμηλό
επίπεδο τις τιμές -έστω και εις βάρος τους μερικές τάξεις- για την επίτευξή
του στόχου της εντάξεως στην Οικονομική και Νομισματική Ένωση (ΟΝΕ)·
την αυθόρμητη και εθελουσία αυτή προσφορά δεν κατανόησε ποτέ η κυβέρνηση
και δεν προχώρησε στην αναδιάρθρωση της ελληνικής οικονομίας. Τα άφησε
όλα στην τύχη τους μετά την ένταξη στην ΟΝΕ, ένα χρόνο πριν. |
|
|
Νέα προβλήματα |
Ο υπουργός Δικαιοσύνης και ο τηλεοπτικός πρόεδρος της Αρχής Προστασίας
Προσωπικών Δεδομένων προσπαθούν να ανακινήσουν ένα παλιό πρόβλημα·
εκείνο της καθιερώσεως ως υποχρεωτικού του πολιτικού γάμου. Είναι το
παλιό ζήτημα το οποίο παλαιότερα ήταν επίκαιρο· τότε ήταν
πολλοί εκείνοι που ισχυρίζονταν ότι, θα ήθελαν να τελέσουν μόνο πολιτικό
γάμο, αλλά δεν τους το επέτρεπε ο νόμος. Μετά την ψήφιση του σχετικού
νόμου, ελάχιστοι τελούν μόνο τον πολιτικό γάμο και οι περισσότεροι,
η τεράστια πλειοψηφία των ζευγαριών, τελούν τον θρησκευτικό γάμο,
σε βαθμό που δεν συμβαίνει σε καμμία άλλη χώρα· νέα
παιδιά, ακόμη και γόνοι αριστερών και άλλων που είχαν αγωνισθεί για την
κατάργηση του θησκευτικού γάμου, προστρέχουν προς την εκκλησία για
την τέλεση του γάμου τους. Η ανακίνηση του θέματος πρέπει να αποδοθεί
στους κυβερνητικούς κύκλους οι οποίοι θα ήθελαν ένα άλλο θέμα αποπροσανατολισμού
της κοινής γνώμης. Η επιτυχία αμφίβολη! |
|
|
|
Το ενεργειακό πρόβλημα |
Η άνοδος των διεθνών τιμών
αργού πετρελαίου συνεχίζεται· οι συνέπειες για τις
εγχώριες τιμές καυσίμων είναι κάτι το παρεπόμενο και αναμενόμενο.
Κάποιες άλλες πτυχές του ενεργειακού προβλήματος αποκαλύπτονται
τώρα· στις Ηνωμένες Πολιτείες άρχισαν να παρουσιάζονται
ελλείψεις στη διανομή βενζίνης, μετά τις ελλείψεις
σε ηλεκτρική ενέργεια που είναι μόνιμο φαινόμενο
στην Καλιφόρνια, με αποτέλεσμα να γίνονται διακοπές
στην παροχή ηλεκτικού ρεύματος· οι χώρες του Οργανισμού
Πετρελαιοπαραγωγών Κρατών (ΟΠΕΚ) καταγγέλουν ότι οι μεγάλες
εταιρείες πετρελαίου έχουν καθυστέρησει τις επενδύσεις στην
κατασκευή διυλιστηρίων και η όλη τους δυναμικότης δεν
αρκεί για τις αυξανόμενες ανάγκες της αγοράς· τα
γεγονότα στην Παλαιστίνη και η κλιμάκωση της στρατιωτικής
βίας από την πλευρά του Ισραήλ δημιουργεί συνθήκες
γενικωτέρου πολέμου, τον οποίο οι Αμερικανοί δεν εμφανίζονται
πρόθυμοι να αποτρέψουν· η αξιοποίηση των εναλλακτικών
πηγών ενεργείας καθυστερεί και, αντίθετα, ο πρόεδρος
Μπους προωθεί πρόγραμμα για την αξιοποίηση των αποθεμάτων
πετρελαίου της Αρκτικής, με απρόβλεπτες τις οικολογικές
επιπτώσεις. Η παγκοσμιοποίηση στο μεγαλοπρεπές
της «κάλλος»· οι συνέπειες δεν είναι μόνο οικονομικές,
αλλά επιβιώσεως του πλανήτου. Η πολιτική αυτή είναι πολιτική
επιβιώσεως του συστήματος εξουσίας στις ΗΠΑ· οικονομικά
συμφέροντα και εξουσία είναι αλληλένδετα. Οι Ευρωπαίοι
είναι οι μόνοι που δύνανται να αντιδράσουν και πρέπει
να αντιδράσουν. Η πρόκληση, όμως, πιθανόν να μείνει πρόκληση. |
|
|
|
Πλωτήρων φαύλων |
Όταν ο Αριστοτέλης στα «Πολιτικά», το έργο του περί συνταγματικών
θεσμών, πραγματεύεται την ικανότητα αμύνης της δημοκρατίας απέναντι στις
απειλές που αντιμετωπίζει, παρομοιάζει την πολιτεία με το πλοίο, το οποίο,
αν είναι καταλλήλως διατηρημένο και έχει τους καλυτέρους ναυτικούς,
αντέχει στη χειρότερη θάλασσα· το ίδιο η δημοκρατία
και η υγεία πρέπει να διατηρούνται σε αρίστη κατάσταση, ώστε να επιδέχονται
τις όποιες δοκιμασίες: «τα δε νοσερώς έχοντα των σωμάτων και των πλοίων
εκλελυμένα και πλωτήρων τετυχηκότα φαύλων ουδέ τας μικράς δύνανται φέρειν αμαρτίας,
ούτω και των πολιτειών αι χείρισται πλείστης δέονται φυλακής». Τα σώματα
που είναι ασθενή και τα πλοία εκλελυμένα και με ναυτικούς φαύλους ούτε
τις μικρές δοκιμασίες αντέχουν, έτσι και τα χείριστα των πολιτευμάτων της μεγαλυτέρας
χρειάζονται προσοχής. Εκλελυμένοι το σώμα οι πολίτες γίνονται με τη
μουσική, την εις βραχύ και άνισον και εγγύς αλογίας ρυθμών. Η ροκ
μουσική. |
|
|
Οι πρόσφυγες |
Το αίτημα για τη διεθνή αναγνώριση της γενοκτονίας των Ποντίων, ή και
γενικώτερα του Μικρασιατικού Ελληνισμού, είναι μόνιμο και επιτακτικό
από τον ελληνικό λαό· οι όποιες ιστορικές ή πολιτικές
παρεκβάσεις -με αφορμή τη Μικρασιατική καταστροφή και τη μεγαλύτερη
ευθύνη της μίας ή της άλλης πολιτικής πλευράς- δεν δικαιολογούν την
καθυστέρηση και την υστέρηση της σημερινής κυβερνήσεως. Το θέμα έχει δύο
πλευρές: η πρώτη αφορά αυτήν καθ’ εαυτήν τη γενοκτονία
και την αναγνώρισή της, κάτι που υπερβαίνει τη χώρα μας και τη γενιά
μας· η δεύτερη, την ιστορική κρίση για τα γεγονότα,
η οποία θα γίνει, όταν υπερβούμε τις όποιες προκαταλήψεις. Ως προς την
πρώτη, η δέσμευση του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας κ. Κ. Καραμανλή,
ότι ως κυβέρνηση θα αναγνωρίσει τη γενοκτονία και θα την προωθήσει διεθνώς
δείχνει πολιτικό θάρρος· η συγγραφή της ιστορίας
μας είναι δική μας ευθύνη, όχι άλλων. |
|
|
|
Η αυθάδεια |
Η στάση του Τούρκου πρωθυπουργού απέναντι στο θέμα της καταδίκης
της χώρας του για την παραβίαση των δικαιωμάτων του ανθρώπου στην Κύπρο,
στην ελεύθερη και στην κατεχόμενη, ήταν κάτι περισσότερο από αυθάδης·
ενώ η απόφαση ρητώς αναφέρει ότι η Τουρκία είναι υπεύθυνη για τις παραβιάσεις
αυτές, ο κ.Ετσεβίτ δήλωσε ότι, το πρόβλημα αφορά την υποτιθέμενη
«κυβέρνηση της Βορείας Κύπρου». Από το παράθυρο προσπαθεί η ¶γκυρα
να επιτύχει την αναγνώριση του κρατιδίου, με αφορμή την εις βάρος της
απόφαση· αν η διεθνής κοινή γνώμη το αποδεχθεί και
αρχίσει συζητήσεις με τον Ραούφ Ντενκτάς, έστω και για τον καταλογισμό
των ευθυνών, τότε έχει επιτύχει το στόχο της: την αναγνώριση του ψευδοκράτους.
Η ευθύνη βαρύνει πλέον την Αμερική και τους μεγάλους της Ευρώπης.
|
|
|
Το ψευδεπίγραφο |
Η Ιταλία ζει το αποτέλεσμα της ψήφου της·
ο νικητής των εκλογών, ιδιοκτήτης των μέσων μαζικής επικοινωνίας Σύλβιο
Μπερλουσκόνι, ετοιμάζει την κυβέρνησή του και το πρόγραμμά του. Η
νίκη ήταν σχετικά εύκολη, επειδή απέναντί του βρισκόταν ένα ψευδεπίγραφο
πολιτικό σχήμα· ο συνδυασμός της Ελιάς, έφερε
ως τίτλο την ιδεολογία της παραδοσιακής αριστεράς, αλλά ως εφαρμόσιμη
πολιτική είχε την κακή απομίμηση της νεοφιλελεύθερης πολιτικής της παγκοσμιοποιήσεως.
Η ψήφος είναι η καλυτέρα απόδειξη του χάους που διέπει την πολιτική ζωή
στις περισσότερες «αναπτυγμένες» χώρες· επικαλούνται
την ιδεολογία της παραδοσιακής αριστεράς, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι αυτό
είναι κάτι το ανεφάρμοστο. Απέναντι στην πρόκληση της παγκοσμιοποιήσεως
εμφανίζονται ανίσχυροι και κενοί περιεχομένου· η άλλη
προσέγγιση της εποχής της πληροφορικής δεν τους εγγίζει, δεν την κατανοούν. |
|
|
|
Ο φανατισμός |
Η χειροδικία του παλαιοημερογίτη εις βάρος του Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου
θυμίζει άλλη εποχή· το ζήτημα δεν είναι το αν βρέθηκε κάποιος
που χειροδίκησε τον προκαθήμενο της Εκκλησίας μας, με αφορμή την
επίσκεψη του Ποντίφηκος στην Ελλάδα, αλλά το γιατί αυτό συνέβη τόσο αργά
με τον υποτιθέμενο θρησκευτικό φανατισμό που επικρατεί στη χώρα. Η επίσκεψη
του πάπα έγινε σε ήρεμο κλίμα -αν αναλογιστεί κανείς την προϊστορία των
δύο εκκλησιών και την ζωνταντή μνήμη των Σταυροφοριών και
της Φραγκοκρατίας- και με θετικά απιτελέσματα για τις δύο εκκλησίες·
στον πολύ κόσμο κέρδισε ο ηλικιωμένος Ιωάννης Παύλος ο Β’ με την
αναγνώριση του Ελληνισμού ως κληρονόμου της Βυζαντινής αυτοκρατορίας,
με την ανάγνωση του «Πιστεύω» στα ελληνικά από τον ίδιο και με την
αποδοχή των ισαποστόλων Κυρίλλου και Μεθοδίου ως Ελλήνων. Ο νεαρός είναι
μάλλον μεμονωμένη περίπτωση.
|
|
|
Ξέφραγο αμπέλι |
Η βόμβα στο περιπολικό, το οποίο βρισκόταν μπροστά σε Αστυνομικό
Τμήμα στην ακριτική Ρόδο είναι πολύ ανησυχητικό περιστατικό·
οι δράστες δεν είναι μόνο αυθάδεις, είναι βέβαιοι για την διαφυγή
τους. Κανένας δεν προχωρεί σε τόσο προκλητική πράξη, αν δεν έχει καλυμμένα
τα νώτα του, αν δεν γνωρίζει ότι έχει το ακαταδίωκτο·
η ενέργειά τους έχει και εθνική σημασία: Η έκρηξη συνέβη στην ακριτική
Ρόδο, δηλαδή απέναντι ακριβώς από την Τουρκία·
δίνουμε την αίσθηση ότι είμαστε ξέφραγο αμπέλι και ότι ούτε τα αστυνομικά
τμήματα δεν είναι ασφαλή. Κάτι περίεργο συμβαίνει και θυμίζει την κλοπή
ρουκετών από το στρατόπεδο του Συκουρίου Λαρίσης και όπλων από
το Αστυνομικό Τμήμα του Βύρωνος την δεκαετία του 1980. Αδυνατεί η κρατική
ασφάλεια να προστατεύσει τα ίδια της τα στρατόπεδα; Αν ναι, όπως
αποδεικνύουν τα γεγονότα, τότε δεν έχει σημειωθεί καθόλου πρόοδος για
την προστασία από το οργανωμένο εγκλημα |
|
|
|
|
Ο διάλογος |
Ο τύπος στην εποχή μας, έντυπος
και ηλεκτρονικός έχει πάρει άλλη μορφή, με τα μέσα μαζικής επικοινωνίας,
με τα μεγάλα συμφέροντα και τις τεράστιες δαπάνες για την λειτουργία
οποιουδήποτε μέσου. Η επανασταση, όμως, της πληροφορικης
και τα διαδίκτυα προσφέρουν και κάτι άλλο: την δυνατότητα κάποιου
να χρησιμοποιήσει τη νέα τεχνική και να έρθει σε επαφή με άλλους,
με τους συμπολίτες του, με τους συνανθρώπους του, με σκοπό να ανταλλάξει
απόψεις. Απευθύνεται το "Εμμελές" προς εκείνους που
αισθάνονται την ανάγκη του διαλόγου, της ανταλλαγής απόψεων,
της συζητήσεως, όσοι παίζοντας στο διαδίκτυο μας συναντήσουν, διαβάσουν
κάτι, προβληματιστούν για κάτι άλλο, έχουν κάτι να συμπληρώσουν, να
προσθέσουν. Χαρά μας ο διάλογος αυτός, ο ήρεμος και δημιουργικός
διάλογος, για τα τόσα που μας απασχολούν, τα σοβαρά και τα αμελητέα,
τα πιο όμορφα ίσως.
Αυτή είναι η ισηγορία, αυτή είναι η θετικη πλευρά της νέας
τεχνολογίας, η οποία διευκολύνει κυρίως τα μεγάλα και οργανωμένα συμφέροντα,
με τις τηλεοράσεις, τα ραδιόφωνα, τις εφημερίδες και τα περιοδικά.
Εμείς δεν έχουμε τίποτε· μια μικρή σελίδα στο διαδίκτυο
και την καλή μας διάθεση. Ελπίδα μας η ανταπόκριση, ο διάλογος.
Διότι η νέα τεχνολογία έχει και αυτό το πλεονέκτημα, του αμέσου
και ζωντανού διαλόγου· με ένα κλίκ και ανοίγεις τη σελίδα,
με ένα άλλο στέλνεις την άποψή σου, τη διαβάζει ο άλλος. Ελάχιστα
μέσα χρειάζονται. Ένα απαιτείται, η άσκησή μας και πάλι στον ήρεμο
και ζωντανό λόγο, στην ισηγορία. Είναι λίγο δύσκολο στα πρώτα
βήματα, αλλά η κατάκτησή του μας προσφέρει έναν άλλον κόσμο, τον
κόσμο της εποχής μας. |
|
|
|
Το "Εμμελές",
καθημερινή εφημερίδα πολιτικού σχολιασμού,
κυκλοφορεί από τη Δευτέρα έως και την Παρασκευή. Το Σαββατοκύριακο
είναι δικό σας |
|
|
|
|
|
Παρακαλούνται όσοι από τους αναγνώστες
κοπιάσουν μπροστά σε αυτή τη σελίδα και έχουν την καλή διάθεση να συμμετάσχουν
στο διάλογο, οι συνεργασίες που θα στέλνουν να τηρούν με θρησκευτική ευλάβεια
τη σελιδοποίηση. Ήτοι να είναι μεγέθους 200, 140, 120 και 90 περίπου λέξεων.
Θα μας διευκολύνετε πάρα πολύ στη σελιδοποίηση και θα μας απαλλάξετε από
το ανίερο καθήκον της περικοπής των κειμένων. Ευχαριστούμε. |
Μπορείτε να στείλετε τις συνεργασίες
σας στην ηλεκτρονική διεύθυνση: emmeles@emmeles.gr
& karanikas@emmeles.gr |
|
|